کد مطلب:278558 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:206

گفتار ما
در حدیث «صقر بن دلف» [1] در توضیح اینكه چرا امام منتظر، منتظر نامیده شده است، از قول امام جواد علیه السلام آمده بود كه: «فینتظر خروجه المخلصون... و ینجو فیها المسلمون»، «دینداران و خدا جویان ناب منتظر خروج او هستند... و مسلمانان واقعی كه تسلیم امر امامت هستند از خطرها رسته و نجات می یابند. و در حدیث ابو بصیر [2] از امام صادق علیه السلام نقل شد كه فرمود: «فلا یثبت علیه الا كل مؤمن اخذ الله میثاقه فی الذر الاول»، «جز مؤمنینی كه خداوند در عالم ذر از آنها پیمان گرفته است، كسی بر اعتقاد به او باقی نخواند ماند.»، از این دو عبارت و احادیثی كه در این فصل ذكر شد فهمیده می شود كه: انكار منكران و دشمنی ورزیدن دشمنان دارای سبب و علتی ازلی است و شاید به مساله طینت و سرشت كه در احادیث طینت به آن پرداخته شده است برگردد. [3] .



[ صفحه 78]




[1] روايت اول از فصل 13 همين باب.

[2] روايت سوم از فصل 14 همين باب.

[3] احاديث طينت در اصول كافي، ج 2، ص 2 و 3 آمده است. حضرت استاد علامه طباطبائي قدس سره نيز درباره مساله طينت- و سرشت ازلي - بر اين احاديث حواشي خود را مرقوم فرموده اند.